Jelenlegi hely

Az érzelmi intelligencia szerepe az iskolaérettségben

Az iskolaérettség kérdése ebben az időszakban fokozott figyelmet kap a nagycsoportos óvodás gyermekek szülei és pedagógusai körében egyaránt.

De mi is a legfontosabb tényezők ebben a kérdéskörben?

Fontos, hogy a gyerkőc elérje a megfelelő magasságot és testsúlyt a nagycsoport második felére. (Körülbelül 120 cm magas, és 20kg súlyú legyen.) Nagymozgásai és finom motorikája összerendezett legyen. Legyenek ismeretei az őt körülvevő világról. Gondolkodásmódja megfelelően fejlett legyen az iskolai feladatok elvégzéséhez. Tehát nagyon fontos, hogy testileg felkészült legyen az új életszakaszra.

Mindemellett, ami talán még fontosabb, bár sok esetben kisebb hangsúllyal kezelik: TÁRSAS KÉSZSÉGEI, ÉRZELMI INTELLIGENCIÁJA megfelelő szintű legyen az új környezethez való alkalmazkodáshoz!

De mit is értünk ez alatt és hol is lehetnek azok a buktatók, amik miatt nem biztos, hogy pontos képünk van gyermekünkről?

A gyermekek számára egy új, iskolai közösség több szempontból is kihívást jelent. Mindamellett, hogy számára ismeretlen, új gyerekekkel és felnőttekkel találkozik, feladatai valamint a feléje irányuló elvárások is újak lesznek számára. Ahhoz, hogy könnyen be tudjon illeszkedni, szükséges, hogy rendelkezzen a korosztályának megfelelő kommunikációs eszköztárral és merje is azt használni. Merjen ismerkedni, barátkozni, legyen képes kifejezni igényeit, vágyait illetve képes legyen kiállni mindazokért a megfelelő módon. Legyen tisztában, érezze és kezelje megfelelően alkalmazkodóan a vertikális (osztálytársakkal való) és horizontális (tanítókkal való) kapcsolatait. Ahhoz, hogy új feladathelyzeteit jól tudja kezelni, szükséges, hogy kialakuljon benne egyfajta türelem, önállóság, monotónia tűrés, figyelem (itt gondolnunk kell mind figyelmének fenntarthatóságára, mind annak fókuszáltságára). Mindez feltétele annak, hogy egy tanóra 45 percét élvezni tudja.

Fontos továbbá az is, hogy vágykésleltetése, kudarctűrése és sikereinek megélése rendben legyen. Hiszen kizárt, hogy folyamatosan és kizárólag csak rá tudjon figyelni a tanító néni az osztályban. Lesznek olyan helyzetek (és a kezdetekben előfordulhatnak elég gyakran), amikor valamiért nem tud megoldani egy-egy feladatot elsőre tökéletesen. Ilyenkor pedig éreznie kell - ha kudarctűrése megfelelő -, hogy nem adhatja fel, nem dühönghet vagy eshet kétségbe, hanem kitartó türelemmel újra és újra próbálkozhat, amíg el nem éri a kívánt eredményt.

Lesz azonban olyan helyzet is, amikor nyer, amikor ő a legjobb, a legügyesebb, akire mindenki, de főleg ő maga is büszke lehet! A sikert is képesnek kell lennie „jól” megélni: nem elbagatellizálva, nem mások rovására kárörvendve, hanem önmaga örömeként.

De hol is a buktató, ami miatt nem minden esetben tudjuk pontosan felmérni szülőként gyermekünk fenti készségeit, képességeit?

Fordítsunk arra figyelmet, hogy gyermekünk szüleivel való családi vagy két személyes helyzetben merőben másképp viselkedhet, mint csoportos helyzetben, gyerekek között. Amíg otthon azt látjuk, hogy gyermekünk mer kérni, önállóan végzi a feladatait, addig több gyerek között nem biztos, hogy képes érvényesíteni akaratát. Vagy éppen fordítva.

Ahhoz, hogy pontos képet kaphassunk gyerekünkről ezekben a helyzetekben, kérjük az óvodapedagógusok, esetleg az óvodapszichológus véleményét is. Konzultáljunk velük! A kölcsönös információ átadás megkönnyítheti gyermekünk életét, közös munkával és felelősségvállalással zökkenőmentesebbé tehetjük számára az új életszakaszba lépést!

 

Bonné Posztós Réka pszichológus

Imami: minden egy helyen, amire egy szülőnek szüksége lehet!

Ne maradj le a helyi családi programokról, hírekről, információkról!
Iratkozz fel hírlevelünkre!

Neked ajánljuk!

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Reggeli őrület és egy kis segítség, hogy mindenki számára élhető legyen

Igyekezz már, hol a cipőd, el fogunk késni, miért most jut eszedbe, hogy pisilni kell, jajj kell az úszás cucc, megőőőőrülöööök hogy minden reggel ez megy! Na tegye a szívére a kezét, akinél még nem hangzottak el ezek vagy ennél változatosabb, neaggyisten cifrább napindító mondatok. Ugyhogy ugye? Szerintem bátran és általánosan kijelenthetjük: a reggeli készülődés, és intézménybe-munkahelyre kerülés a nap egyik legstresszesebb része – minden résztvevőnek! No de, tudjuk-e hogy miért? Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Ne vágj füvet májusban, adj teret a beporzóknak!

Itt a Vágatlan Május! Na ez igazán tetszeni fog a családnak, akárki is vágja a füvet nálatok! A nemzetközi kezdeményezés még 2019-ben Angliából indult, célja, hogy felhívja a beporzóbarát kertek jelentőségére a figyelmet.
Az Édesanya teremtése

Az Édesanya teremtése

Azt tudjuk, hogy 6 pár keze és 3 pár szeme van, gyógyítani is tud, de ki teremtette a könnycseppet?
Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Az anyák napja margójára - "Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy…"

Szia Anya! Visszahívla… de, persze, hogy fontos vagy… tudom, hogy ebben a hónapban még nem hívtalak, de még csak elseje van. Nem azért akarom letenni, mert már legszívesebben a temetőben tudnálak.
Ugrás az oldal tetejére